Kompetent rådgivning.
Strategisk tilgang.
Resultatorienteret eksekvering.

Uffe Erup Larsen, kommunikationsrådgiver, journalist & cand.merc. (Msc)

Har du eller din virksomhed behov for at stå stærkt positioneret over for kunder, journalister, (potentielle) medarbejdere og andre stakeholders? Så se lige her.

Jeg hjælper i dag en række store internationale selskaber og mindre danske virksomheder samt stærke personligheder med netop det. Flere af dem har jeg arbejdet for i årevis.

THOUGHT LEADER POSITIONING

Virksomheder og fremsynede direktører har forlængst indset, at thought leader positioning og/eller det at indtage en position som spokesperson of the industry er en smart og på sigt indbringende måde at positionere sig i markedet. De har indset, at det kan betale sig at komme før konkurrenterne. Eller at gøre det bedre end dem, hvis de var først ude af røret. Er I en af dem?

Få hjælp til at identificere hvordan I bedst muligt kan indtage jeres position på markedet som den førende virksomhed (og direktør) inden for et område, som de andre måler sig op mod.

Sammen lægger vi en plan for, hvor I skal lægge jeres snit og hvilken position i markedet, der er ledig. Vi finder også de budskaber, I skal være kendte for og arbejder med at få dem spredt til jeres interessenter via forskellige kanaler. Endelig laver vi en langsigtet plan og sætter snuden i sporet.


EKSPERTPOSITIONERING

Er du selvstændig og vil du gerne brandes inden for dit fagområde, skal du arbejde med ekspertpositionering. Årsagen er enkel: jo større synlighed, jo skarpere du er positioneret i markedet og jo mere bevidst du er om dine budskaber - jo flere kunder vil du kunne tiltrække og jo flere penge… (jeps, færdiggør selv sætningen).

Det handler blandt andet om at du skal stille din viden til rådighed på en intelligent måde fx via nyhedsmedierne, på de sociale medier, igennem blogposts og nyhedsbreve. Mange eksperter jeg møder er fagligt dygtige på deres felt, men mangler ofte at knække koden til den fede social media post og hvilke historier, der kan få dem i medierne.

Jeg hjælper dig med at skabe en solid platform at kommunikere fra, hvor det er helt tydeligt, hvad du står for, hvem du hjælper og hvor din professionalisme skinner igennem.


EMPLOYER BRANDING

Enhver virksomhed er nødt til at tiltrække, engagere og fastholde de rette medarbejdere og især de yngre generationer stiller helt nye krav til virksomhederne i dag. De vil forstå den rolle, de spiller i virksomheden og den rolle, som virksomheden spiller i samfundet.

Sammen finder vi ud af, hvilke medarbejdere I har behov for at gøre jer attraktive over for - og jeg kommer med anbefalinger til, hvordan I bedst kan tiltrække disse medarbejdere.

Hvad der tiltrækker medarbejdere i én branche er ikke nødvendigvis det samme som i andre brancher, men til gengæld vil metoderne til employer branding være de samme.



CEO BRANDING

CEO branding ligger ikke nødvendigvis langt fra thought leader positioning, for en CEO kan med fordel være afsenderen af virksomhedens thought leader positioning budskaber. Men en CEO behøver ikke at have en thought leader positioning-agenda for at få taletid i medierne. Er du fx iværksætter og leder en startup, der er udover bootstrapping-niveauet, vil en stærk profilering kunne tiltrække nye investorer og kapital.

Uanset baggrunden er en CEO i dag synonym med sin arbejdsplads og skal kommunikere tydeligt i alle sammenhænge: i nyhedsmedierne, på SoMe, på konferencer mv.

Jeg hjælper enhver CEO med at se sig selv udefra og med at finde det, som CEO’en med fordel kan brande virksomheden på udadtil over for interessenterne og indadtil i organisationen over for medarbejderne. Det er ikke det nye sort, men tæt på.


PERSONLIG BRANDING

Okay, så hvis du ikke ser dig som thought leader, CEO eller ekspert, men alligevel tænder på tanken om at være den journalisterne tager fat i for en kommentar, et portræt eller laver en anden god historie om - hvad så? Glad you asked.

For heldigvis kan de samme principper og metoder bruges til at styrke dit personlige brand, uanset hvad du kommer med af baggrund og forudsætninger. Måske er du en kendt skuespiller, der gerne vil eksponeres mere i medierne, fordi… hey, det giver de fede roller at være på producenternes radar. Eller måske er du professionel fodboldspiller, der går med trænerdrømme eller en karriere efter fodbolden.

Hvad enten din situation er den ene eller den anden, ved du, at du har behov for større synlighed og et stærkt personligt brand for at nå dine mål. Sammen kortlægger vi hvor du er i dag, hvor du gerne vil hen og hvad der skal til.


SELVE TEAMET

Hvad nytter det alt sammen - fornem branding af virksomheden og en CEO, der gør sig godt i medierne - hvis der mangler den der gode stemning og anerkendende tilgang til hinanden?

Det er der heldigvis råd for. For alle kan lære at kommunikere bedre med hinanden fx ved kende hinandens præferencer for at udføre et stykke arbejde.

Nogle er hurtige til at rykke på nye idéer, andre tænker længere over tingene. For atter andre er det vigtigt at føle sig involveret og så er der dem, der gerne vil sikre den gode stemning næsten koste hvad det vil. Jeg hjælper ledere og teams med at blive skarpere til at kommunikere effektivt og anerkendende med hinanden.


Jeg har en stærk forretningsmæssig forståelse og har altid været hurtig til at sætte mig ind i nyt stof. Det giver mig gode forudsætninger for også at kunne hjælpe dig eller jer med en kommunikationsindsats, der er effektiv og bedst muligt understøtter forretningsmålene.

Når jeg bliver hyret ind, er det ofte fordi virksomhederne har fået mig anbefalet og fordi jeg formår fx at øge kendskabet til enhver virksomhed, skabe præference, generere leads, kunder og omsætning foruden at tiltrække de rette medarbejdere og skabe intern stolthed.

I mine anbefalinger har jeg altid fokus på, at de kommunikative indsatser skal have en positiv forretningsmæssig effekt - hvad enten det er intern eller ekstern kommunikation - og det er ikke nødvendigvis kun den økonomiske bundlinje på kort sigt. Det kan også handle om, at en virksomhed vil være mere bæredygtig eller blive bedre til at spille hinanden gode for at skabe et endnu bedre indtryk af virksomheden.

Jeg kalder en spade for en spade og er ikke bange for på en respektfuld måde at fortælle, hvis noget ikke fungerer eller bør laves om.

 
mattia-serrani-620984-unsplash.jpg

Inspireret af japanske traditioner

Samurai PR har sit fundament i den ærværdige japanske samurais hæderskodeks, hvor ord som fokus, loyalitet, hæderlighed, disciplin, hurtighed, anstændighed og mod har afgørende betydning.

 

A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a consumer’s decision to choose one product or service over another.

Seth Godin

 
Freebie forside.png

Vigtig guide!

Har du besluttet dig for at få dig en PR- og kommunikationsrådgiver, så se dig for. Hent min guide til, hvordan du får mest muligt ud af samarbejdet med en kommunikationsrådgiver og hvordan du vælger den rette at samarbejde med - uden at brænde nallerne.