Employer branding 優勝チーム

 
 

Skab det fede team

Det ideelle samarbejde i et team kommer, når man har en god, respektabel og anerkendende indbyrdes dialog - og selvfølgelig også, når hver især yder det, de nu engang skal. Derfor er det vigtigt at arbejde med teamets kommunikation. Medarbejdere der trives i hinandens selskab er mere produktive, effektive og har større arbejdsglæde. Og det skinner altid tydeligt igennem, når man som udefrakommende kommer til.

Vi har alle arbejdet i eller været til møder i virksomheder, hvor vi har tænkt “her gad jeg godt at arbejde” eller i modsat fald “det her sted er i hvert fald ikke noget for mig”. Vi kender også alle mennesker, der ikke trives på deres arbejdsplads af den ene eller anden årsag.

Men hvad skal der egentlig til for at et team begynder at kommunikere bedre med hinanden? Der skal i virkeligheden meget lidt til, og som med al udvikling begynder det med én selv.

Når man - i detaljer - forstår, hvordan man selv anskuer verden - og hvorfor - får man også med det samme en idé om, hvordan det kan være, at man indimellem ‘slår sig’ på nogle kolleger (eller omvendt) og de drænende konflikter opstår. Og når man lærer, hvorfor ens kolleger tænker og agerer som de gør og justerer sin kommunikation ind derefter, giver det med det samme et bedre samarbejde.

9.png

Og få den fede arbejdsplads

Den bedre indbyrdes kommunikation med hinanden er en væsentlig konkurrenceparameter i dag, og det er også gode historier at fortælle fx i nyhedsmedierne eller på de sociale medier, fordi nuværende og kommende medarbejdere kigger med.

Employer branding handler om at I skal finde og fortælle de gode historier, der lige præcis findes i jeres virksomhed og gør, at I skiller jer ud fra konkurrenter. Det skaber præference hos potentielle medarbejdere og stolthed hos de nuværende medarbejdere.

En effektiv kommunikationsindsats om jeres virksomhed kan påvirke jeres image ganske betydeligt. Der skal være en sammenhæng mellem det I oplever indenfor murerne - virksomhedens identitet - og det, andre oplever udefra - virksomhedens image. Jo mindre ‘gappet’ er mellem medarbejderne opfattelse af deres arbejdsplads og udenforståendes opfattelse af virksomheden, jo bedre er I lykkedes med jeres kommunikation.

Selv start-ups med typisk unge stiftere bag roret er i dag meget bevidste om vigtigheden af at få de rette mennesker ombord for det er ofte afgørende for, om de kan hente funding. På samme måde bør selv etablerede virksomheder arbejde med corporate branding for at blive jobtagernes foretrukne arbejdsplads.

“The world will ask you who you are, and if you do not know, the world will tell you.”
— Carl Jung


red-and-black-temple-surrounded-by-trees-photo-402028.jpg

“Jeg synes det er interessant (og vigtigt) at kende sine styrker og svagheder - og ikke mindst sine biases. Den slags kræver nok, at man bruger noget krudt på at lære at forstå, hvorfor man reagerer som man gør og hvorfor man opfatter andres reaktioner, som man gør. Jeg tror simpelthen man kan blive bedre til sit arbejde, hvis man er mere bevidst om hvorfor man selv (og andre) handler som man gør.

Insights-profilen fra Uffe gav mig en del at tænke over ifht. hvordan jeg selv kommunikerer og hvordan andre opfatter mig. Det er en skam, hvis min facon bliver støjende for mit budskab, hvorfor jeg virkelig har tænkt meget over hvor og hvornår jeg evt. kan blive en barriere for mig selv ifht. at opnå det jeg ønsker med min kommunikation. Sokrates sagde, at det ureflekterede liv ikke er et liv, der er værd at leve. Det er måske et meget voldsomt udsagn, men jeg mener klart, at man både kan blive dygtigere og bedre (på de parametre man nu selv værdsætter), hvis man tør reflektere lidt over det hele. Derudover tror jeg, at man får nemmere ved at finde mening med sit liv og sit professionelle virke, hvis man faktisk tænker over hvad det egentlig er man foretager sig.

Uffe er super god til at stille de rigtige spørgsmål og han tør udfordre mig og mine tanker. Jeg nyder virkelig at arbejde med Uffe og jeg er særdeles glad for, at have brugt ham til at gennemføre en insights-analyse af mig. Jeg kan varmt anbefale andre at arbejde med Uffe. Han er professionel, dygtig, erfaren og derudover bare en skide god fyr.”

Bo Møller, adm. direktør og stifter af HTML24

Kontakt mig nu og lad mig høre, hvordan jeg kan hjælpe jer med at forbedre jeres indbyrdes kommunikation, så I kan høste alle fordelene af det - eller book en aftale direkte i min kalender til en uforpligtende 30 minutters session. Jeg kan også sender dig et eksempel på en personprofil, så du kan se, hvad du og dit team også kan få af indsigt i jer selv og hinanden. Det er for stort set alle en ‘mind-blowing experience’.